Vil du i medierne? Så er en professionel pressemeddelelse en af de mest effektive måder at skabe synlighed for din virksomhed. Men hvordan skriver man en pressemeddelelse, der fanger en journalists opmærksomhed?
Her får du 5 konkrete råd til, hvordan du skriver en pressemeddelelse, der virker – og nederst på siden kan du gratis downloade en skabelon til pressemeddelelse, som hjælper dig trin for trin.
1. Din pressemeddelelse skal have nyhedsværdi
En pressemeddelelse er ikke en reklame. Den skal indeholde en reel nyhed. Og så skal nyheden gerne være … tadaaaa….. ny! (Så hvis I har modtaget en fin pris for 6 måneder siden, er toget altså kørt.)
Og selv om I rigtig gerne vil fortælle om ugens tilbud, så lad være med at falde for fristelsen. Det hører ikke hjemme i en pressemeddelelse. (Ingen regel uden undtagelser: Hvis nyheden handler om, at I slår dørene op til en ny udstilling, koncert eller lignende, så må I gerne oplyse, hvor man kan få billetter.)
Andre eksempler på gode historier kan være: lancering af et produkt, et lokalt initiativ, en ny samarbejdspartner, en milepæl i virksomheden eller en særlig social indsats.
Når du skriver en pressemeddelelse, så spørg altid dig selv: ‘Er dette relevant for andre end os selv’?
2. Brug en fængende og informativ overskrift
Overskriften er det første – og måske eneste – en redaktør læser. Derfor skal du skrive en overskrift, der forklarer ”hvad” nyheden er.
Undgå buzzwords og interne termer. Gør det tydeligt, hvad pressemeddelelsen handler om.
Protip: Du kan anvende din overskrift på pressemeddelelsen som emne-ord i din e-mail til redaktionen.
3. Indled med det vigtigste i din pressemeddelelse
De første 3-4 linjer af din pressemeddelelse er afgørende. Her skal du besvare:
- Hvem?
- Hvad?
- Hvor?
- Hvornår?
- Hvorfor?
Hvis ikke journalisten er fanget her, bliver resten ikke læst. Brug gerne vores skabelon til pressemeddelelse, så du får strukturen helt på plads.
4. Tilføj levende og relevante citater
Gode citater gør pressemeddelelsen mere menneskelig og troværdig.
Et citat fra direktøren, projektlederen eller den person, der står bag initiativet, giver journalist og læser mulighed for at høre ‘stemmen bag nyheden’.
5. Gør det let at komme i kontakt med dig
Afslut pressemeddelelsen med navn, telefonnummer og e-mail til den person, journalisten kan tale med.
Protip: Sørg nu for at være tilstede og klar til at svare på telefonen, når du har udsendt pressemeddelelesen.
Med andre ord: Er du på vej til konference, så er det måske ikke lige i dag, du skal udsende din pressemeddelelse. Og nej, du kan ikke være sikker på, at journalisterne reagerer inden for få timer. Omvendt, hvis du ikke har hørt noget inden for 8 dage, så skal du nok ikke forvente, at din pressemeddelelse giver gevinst i denne omgang.
Husk: Det virker også professionelt at tilbyde adgang til pressefotos eller baggrundsmateriale, hvis det er relevant.
Gratis skabelon til pressemeddelelse
Vil du være sikker på, at du kommer godt fra start med dit pressearbejde?
Så hent vores gratis skabelon til pressemeddelelse – en enkel og effektiv hjælp til dig, der vil i gang med pressearbejde.
Du får en færdig opbygning med alle de vigtige elementer og konkrete tips til, hvordan du udfylder den. Lige klar til at printe og hænge op på opslagstavlen.
Pressemeddelelse eksempel og rådgivning
Har du brug for hjælp til at formulere din næste pressemeddelelse – eller få sparring på, hvordan du bedst arbejder med medierne?
Jeg tilbyder rådgivning, redigering og sparring for virksomheder, der gerne vil blive bedre til deres pressearbejde.
Kontakt mig og få en snak om, hvordan du kan bruge pressemeddelelser strategisk i din kommunikation.
Hvis du er ny kunde, får du den første times rådgivning gratis. Læs mere om det tilbud lige her.